Per Moberg har ett starkt varumärke

Per Moberg har ett starkt varumärke

Per Morbergs husgeråd och varumärke drar in miljoner

2015-04-01

När man tänker på Per Morberg så får man bilden av en relativt enkelt person som gillar att ta i med hårdhandskarna när det behövs, och som inte är rädd att skita ner händerna i köket. Vi känner igenom honom från program som handlar om matlagning, jakt och även från den gamla tv-serien Rederiet. Men genom sitt varumärke där han har en mängd olika husgeråd och annat så har Per en vinst på många miljoner om året.

Det är husgeråd som går att använda till att baka, koka saft i och göra sylt med. I kastruller och grytor i olika format och mycket annat. Per har till och med patent på sitt varumärkesnamn Morberg att ingen annan skall kunna göra vinst genom att använda hans efternamn lättvindigt.

Men det är nog tack vare att Per har varit så populär i köket som gör att man lätt dras till hans stora sortiment av husgeråd då det ger en känsla av kvalitet och estetik. Man tänker på honom i hans stora kök där han har härliga grytor och köksredskap och vill ha det likadant hemma. Konceptet är smart upplagt och väldigt lyckat. Du kan hitta flera likadana och liknande husgeråd på Hus-Modern. I sina kokböcker så har Per författat många recept som är mer av en traditionell hemmastil där dessa husgeråd passar bra till att användas.

Det senaste året har Per Morberg gjort en vinst på hela 9.5 miljoner kronor vilket kommer från hans varumärke som säljer både husgeråd, jaktkläder, kokböcker med mera. I Expressen kan läsa att Per själv har sagt att ”jag är rätt bra på marknadsföring”, vilket är lite av en underdrift. Vem vet, snart kanske Morbergs husgeråd blir standard att ha hemma i de svenska köken precis som saker från IKEA är, då han har blivit så omåttligt populär på senare år.